Hembesök försäkringar – uppföljning

Några dagar innan dottern föddes hade vi hembesök av en försäkringsrådgivare. Det är nog ingen slump att aktuellt bolag hörde av sig efter att vi tecknade en gravidförsäkring. Mötet tog ca. 90 minuter och vi fick trots säljande inslag en del nytta av det. Det var dock hela tiden fokus på att utöka skydden för familjen till en högre nivå. ”Tänk om det värsta händer, då är en miljon inte mycket” osv. Det som både jag och K reagerade över är att den så kallade ”rådgivaren” aldrig frågade om våra ekonomiska förutsättningar, och trots det vill sälja tryggheten vi behöver. Påståendet att ”tänk om en blir sjukskriven en längre tid och ni måste leva på en lön” biter helt enkelt inte på oss som redan idag lever på en lön.

Vi kommer inte att samla alla våra försäkringar på ett och samma ställe, då det varken blir kvalitetsmässigt eller ekonomiskt fördelaktigt för oss. Däremot kommer vi att se till att dra nytta av de rabattsystem som finns på respektive försäkringsbolag så långt det går. Något att tänka på är att har man exempelvis en befintlig bilförsäkring och ska teckna en ny typ av försäkring, bör man ringa dem och meddela detta så att man får rabatten direkt på båda försäkringarna, annars dröjer det tills nästa årsförfallodag innan man får rabatten.

Innan besöket hade vi inte full koll på vilka försäkringsbelopp vi hade samt vad försäkringen ersätter, så visst kan det vara nyttigt att sätta sig ned ibland och gå igenom detta. Exempelvis fick vi veta att vi kan få ersättning för tiden på BB, även för förra barnet då det inte är mer än 3 år tillbaka i tiden.

Ni med barn, tänk på att alltid anmäla skador och sjukdomar så snart som möjligt, för att kunna få ut ersättning.

/J

Publicerat i Budget och taggad , , , . Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Både kommentarer och trackbacks är för närvarande avstängda.

Kommentarer är avstängda.

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.