Reklam på Facebook

Det var från början en tillfällighet att någon visade mig hur enkelt det var att exponera sin produkt/företag/förening mot potentiella kunder via Facebook (FB framöver). Det som är mest intressant är hur FB använder all information som varje medlem lagt till.

Jag själv testade att anpassa en annons för vårt före detta föräldrakooperativ. Att välja ålder, familjestatus, antal barn, kön, stadsdel, intressen, utbildning osv. innebär att man med minsta möjliga antal visningar kan exponera annonsen mot målgruppen – FB vet mycket om sina medlemmar. Jämför man sedan kostnaden mot en annons i lokaltidningen så blir det en hel del billigare på FB. Man kan även välja maxbelopp och period, flexibiliteten tillåter även att man gör en annons och direkt kan få ut den. Det finns olika typer av vad kostnaderna baseras på, per gilla, per klick eller per visning.

Timmarna på ett år som jag är inloggad på FB kan räknas på en hand. Jag är inte heller för hur all information lagras och används, men trots det har både jag och K fallit i fällan, som så många andra. Länk till en studie som jag bläddrade igenom i min sökning om mer information gällande användningsvanorna av FB: Sveriges största Facebook-studie – nu presenteras resultatet. Lite tänkvärt att kolla på dessa siffror och reflektera över vad man spenderar sin tid på.

Nu tillbaka till syftet med inlägget, konsumenten/användaren och de moraliska aspekterna får diskuteras mer i ett eget inlägg. Det är helt enkelt ett simpelt sätt att göra reklam på. Användarna exponeras under hela aktiva inloggningstiden för reklamvisning (paralleller kan dras till dold reklam i en film). Låga kostnader för att nå ut till målgruppen (om inte hela befolkningen är målgruppen). FB har en stor tillgång i att de kan visa reklam i hög grad anpassad för ett fåtal människor, till en låg kostnad.

Sett ur ett investerarperspektiv (Facebooks aktie) är det även intressant att sätta sig in lite djupare i reklamen, då det helt klart är den primära inkomstkällan. Hur kommer reklam att utvecklas i framtiden? Tryckta medier är på väg att dö ut. Gällande digitala medier är det just Facebook den som förmodligen vet mest om dig (eventuellt Google med vad gäller ditt beteende på internet).

/J

Publicerat i Övrigt och taggad , , . Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Både kommentarer och trackbacks är för närvarande avstängda.

Kommentarer är avstängda.

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.