Arbetsmarknadsmässa – reflektioner

Under förra veckan har jag haft förmånen att få åka på en arbetsmarknadsmässa i Göteborg. Jag har tidigare varit på liknande mässor men då som student med målet att hitta potentiella arbetsgivare. Denna gång var min uppgift dock att representera ett företag.

På bara några år ute i arbetslivet som ekonom och efter sammanlagt ett tiotal anställningsintervjuer tycker jag att jag generellt lyckas rätt bra med att marknadsföra mig själv. Jag har nog blivit duktigare än de flesta på att kunna fråga/säga spontant rätt sak. Jag tänkte reflektera över hur man som student får bästa möjliga nytta av en sådan mässa. Jag själv hade idag gjort annorlunda jämfört med för 3 år sedan. En del frågade vad kan ni erbjuda mig? Visst är det en bra fråga som tyder på själsäkerhet hos studenten, men med den erfarenheten jag har så erbjuds alla nyexade i stort sett samma sak för sin utbildning – att anmäla sitt intresse till företaget (och inte omgående ett toppenjobb – tyvärr).

I storstadsregionerna finns det enligt min uppfattning ett överskott av ”vanliga” ekonomer, det spelar ingen roll vilken inriktning man har gått eller hur flashig den låter, det finns säkerligen 100 individer till under samma år med samma utbildning. Det gäller alltså att skilja sig åt från mängden och säga det som är intressant. För att kunna göra det måste man veta vad som är intressant.

Här en liten guide för hur man bör lyckas bättre än genomsnitt på en sådan mässa:

Presentera dig kort, namn och huvudsakliga utbildning – ekonomi, juridik, produktutveckling osv.

Lyssna/be sedan om att få höra om företaget.
Ta till dig det som sägs oftast får man här svar på vad man borde säga i nästa steg.

Fråga sedan inom vilka områden som företaget behöver rekrytera och försök att knyta ihop det med egna erfarenheter, här tror jag definitivt att man med pratiska erfarenheter (extrajobb, projekt, undersökningar, praktik) inom området kan sticka ut från mängden. Som tidigare sagt har antagligen tiotals andra varit där med samma utbildning och pratat.

Nämn inget nischad område som du helst vill jobba med (om det inte finns tydliga fördelar med det), det är just det som många gör och därmed kan missa bästa chanserna.
För det första så har man antagligen ingen aning om vad en aktuell tjänst innebär förrän man har haft den ett par månader.
Andra argumentet är att när man väl kommit in i ett ”bra” företag och visar sig duktig, med all säkerhet kan få byta till en annan tjänst så småningom.
Och till det sista så kan det döda diskutionerna rätt fort om den aktuella tjänsten inte finns för nyexaminderade och man då istället visat att man förväntar sig något som är orimlig att uppnå utan annan erfarenhet än skolbänken.

/J

Publicerat i Uncategorized. Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Både kommentarer och trackbacks är för närvarande avstängda.

Kommentarer är avstängda.

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.