Australien

Ett stort nöje för oss är att resa, dessutom försöker vi att leva så nära på liknande sätt som befolkningen i landet gör. Det kan handla om att åka den riktiga lokalbussen i Thailand istället för en bekväm minivan eller att handla maten som fransmännen äter istället för att försöka hitta det som vi är vana vid i Sverige.

Varje resa vi gör ge oss förutom minnen för livet och återhämtning även nya synsätt på livet. Hur människor lever och vad dessa värdesätter, hur utvecklingen sett ut, vad folk är intresserade av, vad som konsumeras, vilka arbetstillfällen det finns, vad man är stolt över mm. Just denna kunskap kan även användas i framtida investeringar och egna företag. Att har sett alternativ till hur det är hemma, att konkret veta hur det skulle kunna vara istället.

Bloggen http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/ ger bra tips på ”ovanliga” aktier. Oftast bolag/branscher som de flesta nog inte tänker på att man kan investera i samt länder som Australien där man annars sällan kollar efter bolag.

Jag vill i detta inlägg reflektera över varför jag efter vår resa till Australien och Nya Zeeland håller koll på en del aktier samt vill hitta nya bolag för framtida investeringar i dess länder.

Till att börja med skulle vi kunna tänka oss att bo down under. Vi gillade klimatet, människorna samt naturen, det som sätter stop för det är avståndet till familjen i nuläget. Det fanns en enorm gästvänlighet som jag knappt har upplevt på något annat ställe. Australien har liknande BNP per capita som Sverige, en av det friaste ekonomierna i världen (innebär goda konkurrensmöjligheter), största exportmarknader är Japan, Kina, USA, Sydkorea och Nya Zeeland. Just närheten till Asien tror jag kommer att innebära fördelar i framtiden. Kortare transporter för varor, immigranter från dessa länder vilket även märktes i relativt stora Chintaowns i storstäderna. Över 90% av befolkningen bor i storstäderna idag vilket innebär att trots låga antalet invånare per km^2 inga enorma summor på infrastrukturkostnader. Man har redan idag effektiva transporter för långsträckorna även inom landet (roadtrain, railway). Landet har goda förutsättningar till att odla sin egen mat (grönt och kött) lång tid framöver, det finns en risk med vattenförsöjningen men utvecklingen av mer vatteneffektiva odlingsmetoder har gått bra på senare tid. Mycket råvaror till mat exporteras och eget vin. Landet har mycket naturresurser (vilket tyvärr även speglas i kolkraftverken som dominerar idag). Är man lite bilintresserad så ser man direkt att Holden är väletablerat (som en Volvo på 80-talet i Sverige), det första jag tänkte var det är ju en Opel Omega varför står det Holden. Redan för 40 år sedan var down under ett populärt resmål för människor som ville upptäcka nytt, sedan dess har det bara ökat, jag tror inte att det blir mindre turister heller så länge resekostnaderna dit är överkomliga. Dessutom är det många som åker dit och jobbar samtidigt för att finansiera ”semestern” vilket innebär att det finns jobb.

Jag har även varit i USA och Canada när jag var yngre, dessutom har vi träffat en del människor från dessa länder under studietiden samt på resor. Jag tycker att Australien på något sätt liknar USA, med stort självförtroende. Man säger precis det man tänker. Man våga utföra saker för att man tror/vet att man kan. Man är lite patriotisk, stolt över landet och sina produkter/företag. Big fines (för småsaker) har man även läst på en del skyltar i det landet vilket i vissa fall verka fungerar (även om det sker genom böter så fanns det inga slängda fimpar på gatan). Snabbmatsrestauranger i varenda gatuhörn och drive in bankomat, vilket jag innan trodde bara fanns i USA. Nya Zeeland var lite mer lugn kan man säga, lite mer som jag minns Canada helt enkelt.

Även om exporten har en betydande effekt på ekonomin så tror jag att beroendet är betydligt lägre än för europeiska länder. Det finns resurser till allt man behöver egentligen inom landet. Mer intressant är hur transporterna påverka import och export. Det finns bara två sätt att transportera på, via sjön eller via luften. Det begränsa även vilken typ av produkt som är lönsam att importera/exportera. Dyra lätta produkter eller produkter med lång hållbarhet. Även persontransporten täcks in i dessa tankar och som Gustav kommenterade finns det ett fåtal bolag inom infrastruktur som har i stort sett monopolistisk ställning idag. Vidare bör det alltså med tanke på naturresurserna som finns, klimatet och arealen för livsmedelsodling vara möjligt att försörja landet självt. Jag fick även känslan av att landet klarar sig själv vad det än gäller, bilar, mat, vin :P, öl, det fanns även en stor inhemsk efterfråga på deras egna produkter. Den finansiella sektorn hänger såklart ihop till viss del med resten av världen men ”isoleringen” av resterande ekonomier ger en helt annan påverkan. Deras arbetsmarknad frös inte på samma sätt under finanskrisen, valutan blir mer och mer stabil. Riskerna som finns istället är naturen, översvämningar, orkaner, hettan och bränder.

Generellt tänker jag på mentaliteten bland befolkningen i olika länder. Hur har dessa speglat sig långsiktig? Ett land där befolkningen jobbar tills man har fått ihop mat till dagen (Thailand) gynnar inte utvecklingen på samma sätt som en befolkning vars förfäder byggt upp ett helt land på kort tid. Lite filosofisk skulle jag vilja kalla den ekonomiska utvecklingen av ett land som en funktion av arbetsmoral och resurser även om det som i ekonomiska termer kan benämnas som tid och kapital.

/J

Publicerat i Arbete vs. Fritid, Ekonomi med fokus på investering och taggad , . Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Både kommentarer och trackbacks är för närvarande avstängda.

Kommentarer är avstängda.

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.