Hakon Invest ska bli ICA gruppen

Man ökar alltså sin ägarandel från 40 till 100 procent i ICA. Det ska finansieras med likvida medel, bryggfinansiering samt 25 procent av köpeskillingen genom nyemission till aktieägarna.

Marknaden reagerade med en uppgång på 15 procent igår. En ny strategi är på väg som även innebär att portföljbolagen ska utvärderas. Det som är mest intressant är att portföljbolagen egentligen inte utgör någon större del av totala bolaget. Dessutom har Hemtex haft det tufft senaste åren. Det är alltså att Hakon Invest blir majoritetsägare (100%) av ICA som gör att kursen rusade. Bortsett från att ledningen i Hakon Invest kommer att ha full kontroll över ICA nu, så skulle man kunnat köpa till Aktier i Hakon Invest (motsvarande sin egen nyemission) samt belånad sina aktier för att köpa fler (motsvarande bryggfinansiering) för att uppnå samma exponering.

Hakon Invests börsvärde igår var omkring 12 miljarder (40% ICA och portföljbolagen). Nyemissionen innebär att 5 miljarder från aktieägarna ska tas in. 15 Miljarder ska finansieras genom brygglån.

Ur ett kortsiktigt aktieägarperspektiv innebär ovan nämnda affär att man exponeras 2,5 gånger så mycket mot ICAs verksamhet (förutsatt att man deltar i nyemissionen). Detta kan säkerligen påverka en del portföljer där denna bransch får en viss övervikt.

Jag själv är imponerad av att ICA går så bra som det gör. Med tanke på senaste årens etablering av prispressare (Willys, Lidl och Netto) vilket gäller mest i städerna, hade jag förväntad att konsumenterna skulle snabbare byta vanorna. Jämför man med Tyskland så finns Aldi, Rewe, Netto, Lidl, Edeka, Sky mm. i varenda kvarter. Vissa har till och med utvecklats mer åt premium hållet. I Sverige däremot satsar både Coop och ICA mycket på stormarknader vilket innebär att kunderna måste ta bilen och handla en gång per vecka. Jag tror egentligen att det bara handlar om vana att gå till affären flera gånger per vecka istället för att ta bilen färre gånger till en stormarknad. Befolkningens ekonomiska förutsättningar spelar såklart in med. Har man inte råd med bil är det svårare att storhandla. Även trängselskatten borde långsiktig påverka beteendet samma gäller för ökade bränslekostnader. Blir det dyrare att åka bil till stormarknaden väljer nog fler Willys mm. dessutom kan man hitta basprodukterna till samma eller lägre pris på Willys. Fler kommer nog att avskaffa bilen (andrabilen) så småningom när man väl börjat åka kollektiv i storstad. Bilen kan nog anses vara en lyx för många stadsbor som kan åka kollektiv istället, vilket även kommer att visas när man i framtiden måste överväga vad pengarna ska gå till.

/J

 

Publicerat i Ekonomi med fokus på investering och taggad , , , , . Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Både kommentarer och trackbacks är för närvarande avstängda.

Kommentarer är avstängda.

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.